Vánoce na poslední chvilku

24.10.2019

Zbývají přesně dva měsíce do Štědrého dne! V tomto období jsou téměř všichni marketéři a kreativci totálně vánočně "vycucaní". Vánoční plán už má šéf na stole, grafici sází poslední sněhové vločky na web a zákazníci si klepou na čelo, proč zase tak brzy prudí v obchodech s vánočními kolekcemi.

A pokud jste ještě nezačali o vánočních kampaních přemýšlet, nevadí.. Připravila jsem pro Vás takový všeobecný přehled, jak se dostat do vánoční nálady na poslední chvilku.

Nejdříve je zapotřebí hluboký nádech, výdech a vyslovení otázky - co od letošních Vánoc očekávám?

Hned poté udělejte rychlou analýzu z předešlých let v následujících bodech :

  • Která inzertní síť měla největší ohlas?
    Google Ads, sklik.cz, sociální sítě a nebo emailové kampaně?
  • Ve který den začaly růst tržby? Co bylo s tím dnem spojeno?
    Např. slevový kupón zveřejněný na facebooku, spolupráce s blogerem, ...
  • Ve který den jsme přestali zvládat zákaznický servis a ve který den jsme už nestíhali odesílat balíčky s doručením do Štědrého dne?
  • Co se nám v loňském roce povedlo?
    Nárůst tržeb, nárůst fanoušků na sociálních sítí, skvělý zákaznický servis, pozitivní recenze, ...

Samozřejmě, co platilo loni, dnes už nemusí. Ovšem analýza by Vám měla částečně nahradit vánoční plán, částečně se vyhnout chybám z loňských let a především dodat pocit klidu typu : "Teď už vím, co mám dělat!"
Protože nejhorší je, když do časového presu vpadne chaos. Analýza by neměla trvat více jak jedno dopoledne a neměli byste si jí nechávat pouze v hlavě, ale hodit jí na papír a nejlépe napsat ručně.

SEO

Práce na SEO by v tomto období už měla být hotová a pozastavená, není vhodné dělat nyní změny v obsahové části webu, abychom neztratili vybudované pozice a nový obsah se do Vánoc již neprobojuje před připravenou konkurenci. Další větší zásahy do webu a grafické změny též nedoporučuji, jelikož by mohly odradit stále zákazníky, kteří jsou na web zvyklí, tak jak je.
Právě teď je nutné, abyste zkontrolovali funkčnost a přehlednost webu :

  • Otestujte si rychlost webu. 
  • Projděte si menu kategorií, zda dává smysl. 
  • Projděte si produktové stránky, zda někde neschází popisek, zda ceny i množství skladových zásob sedí. 
  • Udělejte si testovací objednávku, zda je cesta košíkem bezproblémová, zda se správně ukazují informace o dopravě zdarma, fungují online platby, apod. 
  • Proklikejte se mobilní verzí, zda je jednoduchá, přehledná a rychlá. 
  • Nalaďte web do vánoční atmosféry.
  • Nezapomínejte, že velká část zákazníků hledá informace o skladových zásobách, termínu dodání, typu dopravy a hlavně dopravy zdarma. Tyto informace by měly být snadno dohledatelné a viditelné

PPC

Placené PPC kampaně je jedna z nejtěžších disciplín, na které si můžete pěkně vylámat zuby. Pokud se tedy do spuštění kampaní chystáte bez marketéra či PPC specialisty. Nevymýšlejte žádné novoty. Nesnažte se prostřelit mezi nejvyhledávanější klíčová slova "dárek pro muže" nebo "dárek pro ženu", mohlo by Vám to pěkně potrápit rozpočet. Jednoduše řečeno, držte se toho, co platilo loni a věnujte se zákazníkům, kteří u Vás již nakoupili. A hlavně si rovnou uložte upomínku do mobilu na 15. srpna 2020 - NAJMOUT PPC SPECIALISTU! :-)
V předvánočním období je také vhodné kampaně optimalizovat alespoň 3-4x týdně a nevypínat kampaně hned 24. prosince.

Bannery

Ať už zaměstnáváte grafika či bannery zpracováváte svépomocí, vyhněte se hodinovému prohledávání všech dostupných neplacených fotobank. Jednak v nich nikdy nenaleznete podklady pro zpracování bannerů dle Vašich představ, a také je velká pravděpodobnost, že pokud už nějakou ideální fotku stáhnete, nebudete jediní. Také se vyhněte fotkám - obrázkům se stromečky, sněhuláky či medvídky se zabalenými dárky, působí to nejen univerzálně, neosobně, ale také zoufale. I přes to, že Vás tlačí čas, vyberte originální podklady nebo něco cvakněte sami, volte jednoduché texty a nelákejte zákazníky s nabídkou přemrštěné slevy.

Srovnávače cen

Stejně jako u PPC kampaní, tak i u zbožových srovnávačů již nestihnete připravit strategii. Ale určitě stihnete požádat spokojené zákazníky o přidání recenze, zkontrolovat funkčnost feedu, zkontrolovat cenovou konkurenci schopnost u Vašich bestsellerů a naopak vyřadit méně výdělečné produkty.

Sociální sítě

I když se o své profily a fanoušky poctivě staráte po celý rok, nyní je čas zvýšit intenzitu. Příspěvky by měly být zveřejňovány pravidelně, měly by být aktuální ( pokud venku ještě svítí sluníčko, tak nezveřejňovat zasněženou chatu, apod. ), ale klidně už můžete dát vánoční profilové i úvodní foto. Zatím nemluvte o vánočních slevách a výprodejích, na to máte ještě tak dva týdny čas, mezi tím si promyslete, jaké produkty budete na sociálních sítích propagovat, zkuste požádat spokojené zákazníky o fotky "z terénu". Také si udělejte vánoční výzdobu v kanceláři a ve skladu, ať můžete dávat aktuální záběry ze zákulisí do strories. Potěšte své fanoušky soutěží, anketami, hádankami. Navštivte před Vánoci útulek pro pejsky nebo domov seniorů a udělejte dobrý skutek ( a zkuste do něj i zapojit své fanoušky, ať je to dobrý skutek vás všech ). Spolupráce a výběr blogera pro propagaci bych nyní už asi nechala na příští rok, nemusela by se spolupráce a výběr toho správného blogera v tak krátkém čase podařit.
Ačkoliv v oblasti SEO a PPC jste promeškali přípravy, na sociálních sítích se ještě můžete vyřádit a urvat z nich, co nejvíce.
Na co především nezapomeňte, tak kouknout, jak se činí Vaše konkurence, ať se nevědomky neopakujete.

Povánoční výprodej

Jestli se Vám nepodařilo ukousnout si z koláče předvánočního šílenství, tak povánoční čas je Váš! Připravte si pečlivě remarketingové kampaně, oslovte zákazníky s opuštěným košíkem, zabalte do balíčku k objednávkám vánoční přání se slevovým kupónkem platným v lednu a nezapomeňte zachytit zákazníky, kterým Ježíšek nechal pod stromečkem korunky a také na zákazníky, kteří čekají na výhodný nákup.
Nevypínejte kampaně mezi svátky a nepřestávejte být aktivní na sociálních sítích.


Ať už s marketérem nebo bez něj, přeji Vám úspěšné završení roku 2019!