5 CHYB v PPC kampaních ze života

18.06.2019


Google Ads a Sklik.cz... je to můj denní chléb. Denně vymýšlím, vytvářím, opravuji, optimalizuji, .. až mi z toho jde hlava kolem. Občas mi nejde jen hlava kolem, ale rozum zůstává stát. Tolik se malé a střední firmy brání najmout PPC specialistu a snaží se na jeho práci ušetřit, že raději nacpou své finance do velkých či dokonce celosvětových inzertních sítí. Po naprostém vyčerpání finanční jistiny a vlastních sil nakonec dospějí k názoru, že PPC nefunguje. 

Ano, PPC kampaně skutečně nefungují, ale nevěšte hlavu a berte to s úsměvem, protože určitě nějaký z vysoce postavených manažerů Seznamu či Googlu si za Vaše peníze udělal krásnou dovolenou minimálně v Dubaji :-) 

A jakých chyb se nejčastěji dopouštíte?


KAMPANĚ BEZ CÍLE

Tadááá.. a je tu kampaň pro všechny, pro holky i pro kluky každého věku, kteří se zajímají takřka o vše a pochází ze všech koutů republiky. Ne, nedělám si srandu. Vážně většina malých podnikatelů má bájné představy o tom, že pokud zacílí na co největší publikům, tak budou mít co největší úspěch. No.. možná pokud byste měli za podnikatelský cíl rozšíření povědomí, znatelně vyšší finanční jistinu a tři roky čas, pak by to mohlo fungovat. Pokud ale chcete prodávat své zboží či služby, je potřeba si říci : Kdo je náš potencionální zákazník?
V cílení není pouze publikum jednou z nejčastějších chyb v PPC kampaních. Je tu ještě druhý cíl a to URL cíl. Pokud se nejedná o brandovou kampaň, pak je největším zlem poslat potencionálního zákazníka na titulní stranu Vašeho webu či eshopu. Nejen, že tím zákazníka naštvete, protože bude muset výrobek či službu na webu dohledávat, ale také pro vyhledávač ztrácí Vaše kampaň kvalitu - míra zobrazení se snižuje a cena za proklik navyšuje. 

BANNERY BEZ DUŠE

A tak prostě tam dáme nějaký obrázek a něco k tomu napíšeme, ono to zabere.. Ne, zase si nedělám srandu. Díky velkému množství nezajímavých a nerelevantních bannerů vznikla ze strany potencionálních zákazníků tzv. Bannerová slepota. Naučili jsme reklamní prostory na titulní stránce seznamu i v článcích či foréch přehlížet. Pokud na nás vyskočí reklama známe značky či firmy, tak si jej pouze v paměti pouze připomeneme a až je budeme potřebovat, půjdeme objednávat či nakupovat na jistotu. Ale co nové firmy, nové produkty a nebo nové služby? Musí mít prostě šmrnc! Banner musí řešit nějakou potřebu či problém zákazníka. Musí natolik zaujmout, aby zapomněli na zeleného ufona či drahé kadeřnictví v obchodních centrech. Navíc by banner měl korespondovat s Vaším webem. Jednoduše řečeno, pokud bude banner zelený a stránky červené, pak je zcela zbytečný. 

ROZPOČET BEZ CITU

A už jsme u těch drahých dovolených :-) Rozpočet na PPC kampaně je nekonečné téma. Kolik je vlastně potřeba investovat do reklamy, aby byla úspěšná a její návratnost byla reálná? Nevím! Není na to žádný matematický vzorec. Jedno ale vím jistě, každé ukvapené rozhodnutí investovat majland do reklamy přišlo v niveč. Můžete si udělat nějaký předpoklad na základě marže, ale také je potřeba věnovat pozornost aktuálnímu trendu a sezóně. Nastavit celoročně denní limit na pár stovek je snadné, ale neefektivní. 

OČEKÁVÁNÍ BEZ ROZUMU

Spustíme tu kampaň teď hned a objednávky se začnou jen valit.. To bych si též přála :-) Svět by byl hned krásnější! Ale růžové brýle okamžitě dolu! Dostat se pod kůži zákazníkům je těžké, hrozně těžké.. strašně těžké! Nefunguje to tak, že pošlete 14 tis. do peněženky Skliku a zákazníci se zblázní a začnou utrácet za Vaše výrobky a služby. PPC kampaně k tomu, aby prodávaly, potřebují mít oporu v propracovaném SEO a vyladěných profilech na sociálních sítí. Jedno bez druhého jako by neexistovalo. 

KONVERZE BEZ PŮVODU

Čas.. To je to, co kampaním bez PPC specialisty chybí. Odkud se berou návštěvníci, kteří se na našich stránkách mění v platící zákazníci? Na jaké inzertní síti se pohybují naši potencionální klienti? Většina eshopařů tohle moc dobře ví, ale co takové restaurace či jiné služby? Pokud nepřijde klient s vytištěným slevovým voucherem v kapse, tak nemají ani páru, odkud ho vítr přivál. A tak.. pro jistotu inzerují všude a nebo v "lepším" případě.. nikde.